Zašto ne treba da umirujete dete uz pomoć telefona

0
Foto: pixabay.com

Ukoliko pripadate roditeljima druge decenije 21. veka, sigurno ste barem jednom pokušali da animirate dete uz pomoć telefona. Ipak, većini roditelja danas je ovo “kec u rukavu” kada dete treba da se umiri. Za to vreme, dok je dete fokusirano na šarene pokretne slike ili na igranje igrica, vi možete svašta da obavite- da sredite kuću, skuvate ručak ili popijete kafu sa prijateljima. Ipak, stručnjaci savetuju da animirate svoju decu na drugi način.

Vrlo često postavljamo pitanja kako upotreba mobilnih telefona utiče na psihički, mentalni, fizički, pa i svaki drugi razvoj dece. Magistar psihologije i predsednik upravnog odbora Udruženja psiholoških savetnika Srbije Nebojša Jovanović kaže da upotreba telefona najpre rađa zavisnost i da je najveći problem to što roditelji koriste mobilne telefone da umire decu i da se kod njih na taj način rađa zavisnost.

“Drugo, ne traži se nikakav napor od njega, ni fizički ni intelektualni, kao što je ranije igra tražila od njega ovladavanje nekim veštinama koje su potrebne u životu. Jer, čemu je služila igra? Dete se prvo igra nečega što će posle da bude. Igra se kuvanja kafe, kuhinje, lekara, školice, nečega što bi kroz igru trebalo da ga priprema za život. Sa druge strane, ovako se pitamo za šta, osim za neki virtuelni život. Jednog dana, kad to dete tako poraste, utonuće u taj svet i postaće tinejdžer kojeg ne možeš da odvojiš od kompjutera, koji se ne druži sa drugovima i drugaricama, jer mu ovo je lakše. Tamo može da uradi sve što mu padne na pamet. Može da bude borac, može da putuje i u svemir, može da radi šta hoće bez ikakvog truda. Ne mora da ide na sport i trenira da bi pobedio u nekoj igri jer mu je dovoljno da to radi pomoću miša i tastature. Tako da, to jeste neka priprema za otuđenost i lako zadovoljenje potreba. Gde je lako zadovoljenje potreba, tu nema razvoja. Zato mislim da je uticaj tog preteranog davanja telefona deci katastrofalan. To je ometanje u razvoju“, objašnjava Jovanović.

Kada je u pitanju rešenje ovog problema kod dece, Jovanović kaže da je glavni lek ograničavanje.

“Isto je kao i sa drugim sadržajima. Nećemo mu staviti deset čokolada na sto, pa da on uzme kad on hoće, nego kontrolišemo vreme koje je proveo na internetu”, zaključuje naš sagovornik.

Ipak, stvara se utisak da se današnja deca “rađaju sa tabletima i telefonima u rukama”. Dr Ranko Rajović ističe da su nove tehnologije korisne, ali da roditelji moraju da znaju da mogu biti štetne ako ih dete mnogo koristi.

“Štetnost je u tome što dete gubi osećaj vremena, pa može da igra i po 20-30 minuta. Ima slučajeva da dete igra igrice i po dva ili tri sata. Uz gubitak osećaja za vreme ii nedostatka dosade, dete prima stotine impulsa i svaki uspešno urađen zadatak u video-igrici ispunjava ga srećom. Onda nastavlja dalje sa igrom puno uzbuđenja i iščekivanja, pa opet pređe novi nivo i opet je srećno. To prelazi u naviku i niko više ne može da zameni video-igricu. Tada roditelji pokušavaju da izvuku dete iz tog začaranog kruga. Zato je važno da se u startu definišu granice i da se drži tog dogovora”, istakao je on.

Doktor Ranko Rajović rekao je da decu čak i ne treba uvek animirati. Upravo je, kako kaže on, dosada važan faktor razvoja deteta.

“Dosada je neprijatno stanje i dete traži da mu roditelji pomognu. Pre 20 i više godina dete je samo rešavalo problem dosade tako što ide na igralište ili u park, pronalazi vršnjake i igra se. Danas su tu roditelji koji pomažu detetu da savlada problem dosade tako što ih animiraju, kupuju video-igrice ili igračke koje dete poželi, ili mu organizuju pet različitih aktivnosti. Tako dete nema vremena da zaviri u svoj svet, da istražuje, da rešava problem dosade”, objasnio je dr Rajović.

Koliko god da ste, na primer, umorni nakon osmočasovnog radnog vremena, odlaskom u park ili na igralište umesto davanja telefona detetu u ruke, učinićete veliku stvar u njegovom razvoju, savetuje dr Rajović.

Novi Zakon o elektronskim komunikacijama

U skupštinsku proceduru uskoro ulazi novi Zakon o elektronskim komunikacijama koji bi trebalo da bude usvojen do kraja godine. Između ostalog, jedna od mera ovog zakona bila bi roditeljska kontrola. Naime, roditelji će moći da zabrane deci određene brojeve telefona ili da ih ograniče samo na određene brojeve telefona, kao i da im ograniče potrošnju saobraćaja na određeni iznos. Za nešto stariju decu ova mera mogla bi da bude veoma značajna za kontrolu ponašanja deteta na internetu kada je van kuće, s obzirom na to da će roditelji moći da mu ograniče internet saobraćaj.

Zabrana telefona u osnovnim školama?

U Srbiji postoji veliki problem upotrebe telefona u školama. Tako 87 odsto roditelja smatra da treba uvesti zabranu mobilnih uređaja u školama, rezultat je istraživanja Ministarstva za turizam, trgovinu i telekomunikacije. Zloupotrebe poput prepisivanja na času, snimanja nastavnika, ismevanja vršnjaka na društvenim mrežama, pa čak i promene sadržaja na pametnim tablama, nisu novost, piše RTS.

OŠ “Josif Pančić” u Beogradu već dve godine sprovodi zabranu korišćenja mobilnih telefona.

“Mi smo imali ogroman problem oko mobilnih telefona koji su postali problem u svakodnevnom radu. Morali smo da reagujemo, da napravimo jedan dogovor sa roditeljima koji će oni potpisati, gde smo obavestili da se mobilni telefon koristi samo na odmoru, odnosno posle nastave”, rekao je direktor škole Milan Bajić za RTS.

U slučaju kršenja zabrane, nastavnik ima pravo da detetu oduzme telefon koji završava kod direktora. U OŠ “Drinka Pavlović” to nije dovoljno, pa direktor predlaže konkretne mere.

“U zakonu piše da se mobilni ne može koristiti na času, ako te stvari ne daju rezultate kakve smo očekivali, a to je da uvedemo ono što je normalno u svim drugim zemljama – to su ometači za signale”, rekao je Jole Bulatović, direktor OŠ “Drinka Pavlović”.

Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, kaže da oni nisu ni za kakve rigorozne mere i da, ukoliko treba uvoditi neke zabrane, pre svega moramo ispitati sve prednosti, ali i neke mane eventualnih zabrana.

“Ono što napominjemo kao važno jeste da mobilni telefoni i drugi digitalni uređaji ne treba ni na koji način da ometaju proces nastave, naprotiv, oni treba da budu sastavni deo obrazovnog procesa”, rekla je Matićeva.

O ovoj zabrani se posebno govori nakon toga što su francuski osnovci u novu školsku godinu krenuli bez mobilnih telefona.

Izvor: b92.net

Povezani Postovi

ODGOVORI

Molimo Vas ostavite Vaš komentar
Molimo Vas upište Vaše ime