Tehnike disanja – ono što pomaže brzom i lakom porođaju

0
Foto: pixabay.com

Da bi porođaj što bolje prošao, važna je adekvatna priprema trudnice. Ona obuhvata upoznavanje sa fazama porođaja, kao i savladavanje tehnika disanja, opuštanja i napinjanja. Tehnike disanja na porođaju važne su iz više razloga:

– Pravilnom dubinom i ritmom širenja i skupljanja pluća postiže se maksimalan priliv kiseonika u krv.
– Prethodnim vežbanjem disanja jačaju se mišići koji pomažu lakšem porođaju
– Za vreme porođaja, a naroćito u fazi istiskivanja ploda, disanje sprečava da se nepotrebno gubi snaga.
– Koncentrisanjem na određenu tehniku disanja za vreme porođaja, skrećemo sebi pažnju sa osećaja bola i usmeravamo pažnju samo na disanje, pa se tako bol lakše podnosi i savladava.

Postoje nekoliko tipova disanja, a mi vam predstavljamo najvažnije: 

Prvi tip disanja

Primenjujemo ga kada su kontrakcije na 10 – 20 minuta, a traju oko 20 sekundi. Udahnemo duboko na nos i izdahnemo kroz zube, s tim da je izdisaj dva puta duži od udisaja. Udisaj ne treba da se brši punim kapacitetom pluća, nego do nekih 70 odsto kapaciteta. Ovaj tip disanja je jedan opuštajući tip disanja. Uz pomoć njega se porodilja opušta, poboljšava se dotok kiseonika plodu, koji se za vreme kontrakcije smanjuje, a materica koja se steže dobija dovoljno kiseonika.

Drugi tip disanja

Pred kraj prvog porođajnog doba porodilja oseća potrebu da gura – to je tzv. prelazna faza između prvog i drugog porođajnog doba. Pošto u ovom periodu grlić nije potpuno otvoren, napinjanje je samo nepotrebno gubljenje snage. Ovde je bitno da se ne napinje, već da se nadolazeća bol „prediše“. U ovoj fazi porođaja kontrakcije su veoma jake po intenzitetu, traju od 60 – 65 sekundi i javljaju se u intervalima 5 – 10 minuta. Ovdje primenjujemo drugi tip disanja u kom na vrhuncu bola počinjemo s „dahtanjem“.

Ovo disanje ima pet faza:

  • Prva faza – kratak udisaj na nos.
  • Druga faza – dahtanje opuštenih obraza (bitno je da se ne „dahće“ iz grla, jer je to veoma zamorno i suši grlo, nego da se dahće opuštenih obraza)
  • Treća faza – izdisaj dug i lagan.
  • Četvrta faza – pauza.
  • Peta faza – kratak udisaj na nos (dok traje bol sve se ponavlja).

Disanje kod istiskivanja ploda

U ovoj fazi porodilja aktivno učestvuje tako što svojevoljno pojačava napone. Porodilja je u polusedećem položaju, oslonjena na jastuk, s rukama na potkolenicama ili uhvaćena za ručke kreveta. Ona treba da uskladi napone svojevoljnim potiskivanjem. Kada oseti napon, porodilja primenjuje forsirano disanje, treba da udahne, stavi bradu na grudnu kost, zaustavi disanje, skoncentriše snagu u donjem delu stomaka i lagano napinje prema dole, izdišući kroz zatvorene usne.

Posle svakog napona treba da se odmori i prikupi snagu za sledeći napon. Kada porodilja udahne, dijafragma se spušta prema dolje i zajedno s trbušnim mišićima čini trbušnu presu.

Disanje za zaštitu međice – „dahtanje“

Ovo disanje se primenjuje za vrieme rađanja glavice ploda. Prestaje se gurati i primjenjuje se disanje za zaštitu međice. Babica treba da upozori porodilju da, iako ima napon, da ga prediše, da ne gura. Ovim disanjem sprečavamo da dođe do naglog rastezanja mišića karličnog dna i pucanja međice ili vaginalnog područja.

Primenom ovog tipa disanja, glavica će lagano kliznuti preko međice što će sprečiti pojavu rascepa. Porodilja treba da spusti glavu na uzglavlje, da je ne diže i odmah da počne s površnim i ubrzanim disanjem (dahtanjem). Ali u toj fazi, u toku površnog i ubrzanog disanja, porodilja treba povremeno duboko da udahne i izdahne. To omogućava porodilji da se ne zamori u toku površnog brzog disanja.

MamaKlik.rs

Povezani Postovi

ODGOVORI

Molimo Vas ostavite Vaš komentar
Molimo Vas upište Vaše ime