Koje veštine bi svaki prvak trebalo da zna pre polaska u školu?

0
Foto: pixabay.com

Pred polazak u školu roditelji su opterećeni raznim dilemama, a još mnogo pre nego što deca sednu u kulupe uče ih da čitaju, pišu, sabiraju… Ubeđeni da je to najvažnije kao pripema za polazak u školu, roditelji zanemaruju neke osnovne stvari, a zapravo je najvažanije koliko je dete samostalno.

Polazak u prvi razred bitan je događaj i za dete i za celu porodicu. Tada mališan ulazi u ozbiljniji svet u kom ga čekaju prve zvanične obaveze. Kako će se on nositi s njima, zavisi pre svega od toga koliko je samostalan. Ako ne ume sam da koristi toalet, sam da se oblači, vezuje pertle ili pravilno govori, zaostajaće za drugarima, a to može dovesti do nesigurnosti, povučenosti i pasivnosti.

Koliko deca ne znaju osnovne stvari, najbolje ilustruje primer iz jedne beogradske osnovne škole.

– Činjenica je da su nam deca sve nesamostalnija, i to u oblačenju i obavljanju higijenskih navika. Na primer, prošle godine u OŠ „Lazar Savatić“ u Zemunu, u kojoj radim, prilikom upisa budućih prvaka od njih 120 samo sedmoro je znalo da veže pertle. Poenta je da deci sve više činimo, a zapravo im tako samo uskraćujemo priliku da se osamostale i na vreme razviju osnovne životne veštine – ukazuje Branka Tišma, koja godinama radi kao psiholog u ovoj školi.

A neke druge stvari ih nauče pogrešno

I umesto da ih roditelji prvo nauče takvim stvarima, oni ih uče da čitaju i pišu, a to takođe može da bude problem.

– Deca najčešće kod kuće naopako nauče da pišu slova. Tačnije, oni samo znaju mehanički da ih prepisuju, ne povezujući da je svako slovo simbol za neki glas. Kad krenu da uče pisana slova, to dolazi do izražaja jer učitelji prate razvoj misaonog procesa, dok oni koji su laici to ne znaju – kaže Tišma.

Kad je reč o problemima sa izgovorom pojedinih glasova i uopšte govorom, objašnjava dalje, sve zavisi od generacije do generacije preškolaca. Generalno, mališani koji se više igraju bez tehničkih pomagala imaju bolje razvijen govor.

A evo šta zapravo budući prvaci obavezno treba da znaju pre nego što krenu u školu.

Da se sam oblači i vezuje pertle

Samostalnost deteta je veoma važna jer doprinosi lakšem snalaženju u novinama koje škola unosi u njegov život. U tom smilu važne su ove četiri veštine:

– Trebalo bi da roditelji omoguće detetu da samostalnost stekne u porodici. Kad krene u školu, prvak treba da zna da se samostalno obuče, da vodi računa o svojim stvarima, da vezuje pertle i da samostalno obavlja higijenske navike – ukazuje Katarina Stamenić Stanojević, diplomirani pedagog.

Da pravilno drži olovku
Pedagozi su složni u vezi s tim da decu pre škole ne treba opterećivati učenjem čitanja i pisanja. Većina mališana predškolskog uzrasta pokazuje interesovanje za slova i za brojeve – i na tu zainteresovanost svakako treba odgovoriti, ali nikako nije preporučljivo insistirati da se dete opismeni pre polaska u školu. Delotvornije je podsticati razvoj sitnih mišića šake i time vežbati grafomotoriku.

U okviru pripremnog predškolskog programa deca se susreću sa zadacima koji prvenstveno doprinose vežbanju grafomotorike i pravilne artikulacije glasova. To su dva osnovna preduslova za pravilno usvajanje čitanja i pisanja.

Pitanja na koja mora da zna odgovor
Predznanja dece koja polaze u školu vrlo su raznolika, ali svaki prvak bi ipak trebalo da zna:

  1. svoje ime i prezime
  2. imena članova porodice
  3. adresu stanovanja
  4. broj telefona roditelja
  5. da imenuje boje
  6. da zna koje je doba dana
  7. da zna da broji do 10
  8. kako da pozdravi njemu poznate osobe

A što se tiče brojki i slova, to je svet koji tek treba na pravi način da upoznaju, zato škola i postoji.

Izvor: Blic

ODGOVORI

Molimo Vas ostavite Vaš komentar
Molimo Vas upište Vaše ime