Kako izabrati pravu igračku prema uzrastu deteta

0
Foto: shutterstock.com

Dečja igra počinje već sa prvim pokretima i prvim pokazivanjem interesovanja mališana za svet koji ih okružuje.

Sva deca vole igračke i od njih mogu imati višestruke koristi. Pored zabave, igračke decu uče da fokusiraju svoju pažnju na određeni predmet, unapređuju njihov intelektualni, psihički, emocionalni, fizički tj. motorički, te estetski razvoj. Jednostavno rečeno – pomažu im u sazrevanju i usvajanju različitih veština. Iz tog razloga važno je odabrati onu koja je u skladu sa uzrastom deteta.

Igračke koje su prikladne za stariju decu, za manje klince mogu biti opasne ili kod njih izazvati osećaj neuspeha i razočaranje jer ne umeju da ih koriste na pravi način i nisu dorasli da se sa njima igraju sa zadovoljstvom. Mnoge igračke za odraslu decu sastavljene su od sitnih, pa i oštrih delova koji mogu biti opasni i izazvati povrede kod manje dece.

Kada birate igračke za svoje mališane, vodite računa o njihovom uzrastu, sposobnostima i mogućnostima, te o tome šta dete zanima. Uvek čitajte deklaracije na igračkama kako biste se informisali, ne samo o sastavu igračaka, već i o upozorenjima.

Neke povrede prouzrokovane igračkama često su rezultat njihove nepažljive upotrebe, a ne greške proizvođača.

IGRAČKE ZA VAŠU DECU

Do prve godine:

Dete u ovom uzrastu primećuje zvukove, pokrete, dodire i boje, i nalazi se u razvojnoj fazi “usta – ruka”. Igračke koje birate za njih trebalo bi da su jednostavne, od proverenih netoksičnih materijala, bez oštrih ivica i sitnih detalja koji se mogu otkinuti, oble i mekane, povelike, lagane i svetlih, veselih boja. Birajte materijale koji mogu da se peru.

  • Igračke koje na pritisak proizvode zvuk
  • Zvečke i glodalice i drugi namenski predmeti koje dete može žvakati, a koji se mogu sterilisati
  • Viseće igračke za krevetac koje se vrte ili pomiču strujanjem vazduha
  • Perive lutke ili punjene igračke sa utkanim crtama lica (bez našivenih ili nalepljenih detalja)
  • Šarene loptice od tkanine ili gume, naborane površine da ih dete lakše drži u rukicama

Od prve do druge godine

Za ovo razdoblje karakteristična je dečja radoznalost u svakom pogledu. Deca su sve više pokretna i istražuju svet stavljajući različite predmete u usta. Vole sve što se kotrlja, skače ili kreće. Igračke koje su dobre za ovaj uzrast:

  • Kocke i lopte od mekanih materijala
  • Krupne plastične igračke za slaganje, poput obruča i kocaka
  • Didaktičke igračke i knjige od tkanine sa različitim interaktivnim “cakama” koje mogu da im drže pažnju
  • Igračke koje dete vuče za sobom na uzici, a koje se koriste samo uz nadzor da se dete ne bi upetljalo
  • Namenska ogledala za decu, koja nisu izrađena od stakla
  • Igračke za rastavljanje, ali složene iz velikih delova

Od druge do treće godine

Tipični za ovaj uzrast su velika radoznalost i intenzivan razvoj govora. Dete brzo usvaja mnoge veštine. S tim u vezi, detetu treba obezbediti igračke koje će stimulisati njegov razvoj, a koje su bezbedne za igru:

  • Tabla i kreda koja se ne praši
  • Niski konjići za ljuljanje
  • Jednostavne muzičke igračke
  • Sastavljanje jednostavnih slika iz velikih, nepravilno izrezanih delova
  • Kocke sa brojevima i slovima
  • Igre pomoću kojih se vežba raspoznavanje boja, veličina i oblika
  • Niski tricikli i vozila za odgurivanje nogama

Od treće do četvrte godine

Deca ovog uzrasta su jako živahna i maštovita, vole da oponašaju ljude iz svoga okruženja i znaju da se zaigraju samostalno.

  • Kompleti za slaganje koji se sastoje iz velikih, lako spojivih elemenata
  • Igračke koje se mogu transformisati, tj. kojima dete može promeniti izvorni oblik
  • Lutke sa jednostavnim detaljima
  • Čvrsti autići i kamioni
  • Mala kuhinjica i prateći pribor
  • Sastavljanje slika iz velikih, nepravilno izrezanih delova
  • Jednostavne muzičke igračke
  • Abakusi
  • Igračke na navijanje ili na baterije (paziti na sigurnost poklopca iza koga su smeštene baterije!)
  • Velike olovke za crtanje i bojanke
  • Tupe, plastične dečje makazice i kolaž papir
  • Jednostavne memorijske igre, igre kartama i druge društvene igre za taj uzrast
  • Biciklići i trotineti sa pomoćnim točkovima

Od četvrte do šeste godine

Deca u ovom uzrastu iznad svega vole socijalizaciju i druženje sa vršnjacima. Razvijaju smisao za zajedničku igru, maštovita su i motorički jako vešta.

  • Razne lutke, autići, kamiončići, popularne figure…
  • Marionete (lutke na koncu) i lutke za ruku
  • Igračke na pogon
  • Složeni kompleti za slaganje
  • Kantice i lopatice
  • Slikovnice
  • Plastelin za modeliranje
  • Vodene boje i kistovi
  • Papirne lutke za izrezivanje
  • Šabloni za ispisivanje slova
  • Jednostavni muzički instrumenti
  • Knjige o raznim aktivnostima
  • Društvene igre za decu
  • Biciklići za ovaj uzrast, roleri, rekviziti za sport

Od šeste do osme godine

Dete je već intenzivno razvilo smisao za samostalnu igru. Voli misaone izazove.

  • Memorijske igre i igre pogađanja
  • Razne društvene igre za ovaj uzrast
  • Zmajevi, brodovi, avioni, kompleti različitih zanimanja…
  • Marionetsko pozorište
  • Puzzle za stariju decu
  • Razni kompleti za “igrati se” prodavnice, kuhinje, banke…
  • Razne lutke i oprema za lutke
  • Jednostavni muzički instrumenti
  • Lupe (povećala), magneti, durbini, dvogledi, dečji mikroskopi… Sprave koje od dece prave male naučnike i istraživače (makar i obližnje livade)
  • Razna oprema za vožnju i sportske aktivnosti

Od osme do dvanaeste godine

Deca već uveliko iskazuju svoje afinitete prema određenim vrstama zanimanja, umetnosti, izradi rukotvorina, nauci…

  • Modeli brodova, aviona, automobila (osobito maketarski modeli koje mogu sami sastavljati)
  • Pribor za različite hobije
  • Materijali za slikarstvo, vajarstvo, za izradu nakita i drugih rukotvorina
  • Električni vozići i druge atestirane električne igračke
  • Oprema za različite pokuse i prirodne nauke
  • Bicikli, roleri, trotineti i različiti sportski rekviziti primereni ovom uzrastu

Uvek pregledajte igračke koje vaše dete ima, kako biste se uverili da li one mogu da se upotrebljavaju bez opasnosti. Rešite se oštećenih, pohabanih igračaka, te onih koje su stradale od vlage, odnosno koje je zahvatila rđa.

Vodite računa o tome da je deci do dve godine potreban krajnje savestan i neprestan nadzor. Dok puze i prohodavaju, celi svet koji ih okružuje za njih je nepoznanica i predstavlja veliki izazov, a povrede nastaju vrlo lako. Ne dozvoljavajte im da hodaju ili trče punih usta.

Statistike kažu da se najviše povreda igračkama događa između 2. i 4. godine starosti, i to se u prvom redu odnosi na dečake koji su u ovom uzrastu temperamentniji. Stoga nastavite sa pojačanim nadzorom, bez obzira što više nisu “male bebe”.

Deca od 4. do 6. godine izražavaju više razumevanja za opasnosti koje im prete i već mogu da se čuvaju u igri, ali je nadzor i dalje prioritetan. Vaše dete već treba da je usvojilo osnovna pravila u vezi sa sigurnom igrom, a period polaska u školu dodatno će ih uozbiljiti.

Deca od 8. do 12. godine već su racionalni “mali ljudi”, sa kojima se sve može dogovarati i koji su manje-više svesni šta smeju, a šta ne smeju da rade. Svakako, hemikalije, opasna sredstva iz kuće, alat i slično, držite podalje od njih. Svako dete, barem jednom prilikom odrastanja, obuzme “bubica” da nešto eksperimentiše na svoju ruku.

 

ODGOVORI

Molimo Vas ostavite Vaš komentar
Molimo Vas upište Vaše ime